Fy på mig

Ja nu är det skärpning som gäller! :P Nu är det som tidigare nämnt alldeles för dåligt med tid i min kalender, så tyvärr blir mitt bloggande lidande. :/ Inte bra!

I helgen var vi i Xian för att se Terrakottaarmén. Vi flög dit tidigt på lördgen och kom fram senare än beräknat för planet var försenat av diverse anledningar. Men fram kom vi. Så vi försökte hitta hotellet, vilket var nästan omöjligt! Sen vet jag inte om det var något speciellt som pågick i Xian just då, för det var folk överallt! Plus att nån stackare sprang ut utklädd till Hello Kitty...? :D

Tillslut hittade vi hotellet, vilket var superfint! Vi slängde av oss alla saker, och jag gjorde mig iordning lite snabbt så vi skulle kunna ta oss iväg så fort som möjligt. Så vi sprang ut till vägen och fick tag på en mopedtaxi, så vi åkte den in till stan. Därifrån tänkte vi ta en taxi, för det var smidigast så. Armén ligger nämligen 1 timme bort, och vi visste inte vilken buss som gick dit. :P Väl inne i stan då så visade det sig vara lättare att fånga en flygande sköldpadda i en tännsticksask än att få tag på en riktig taxi! :O

Det var ju många svarttaxibilar som erbjöd sig att skjutsa oss, men det kändes väldigt farligt. Men när vi visade dom vart vi ville så berättade dom att armén stängde kl 17.00. Klockan var då 15.45. I panik då så hoppade vi in med en tjej som skulle köra oss dit. Hon lovade att det bara skulle ta 40 min och kosta oss 300 för att åka fram och tillbaka. Då inget annat fanns tillgängligt så var det inte mycket att fundera på, så vi hoppade in. Sen kändes det ju lite säkrare att åka med henne eftersom hon var en tjej. Vi sprang till bilen och hoppade in. Hon vred om nycklen i full fart... Och fick kärringstopp! :O 3 GÅNGER!!! :P

Då var jag inte glad.

När vi inte åkt mer än kanske 300m stannade hon bilen och satte sig i passagerarsätet (?!). Då hoppade en främmande karl in och skulle köra oss. Vi hade ju inget val än att gå med på detta för det var de eller att inte få se terrakottaarmén.

Han körde som han hade stulit både bilen och bensinen och jag var livrädd för jag hade inget bälte på mig. Tillslut var dock skräckfärden över och vi var framme.

Men det var för sent.

Allt hade stängt. Alla sa åt oss att vända, för det var ingen idé. Men jag hade gett mig fasen på att försök iaf. Så vi gick fram till dom i biljettluckan och frågade om det fanns någon chans att vi kunde få se armén. Det fanns det inte. Vi bönade och bad, och dom gjorde sitt bästa, men det var omöjligt. Hjärtat skönk i bröstkorgen på mig och jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Vi hade missat vår enda chans att få se den. 1000 kr i flygbiljetter, 400kr för hotellet och 300 kr för att komma dit. Bortblåst.

Rosanna fick tårar i ögonen och började gråta. Så jag kramade om henne för att ge lite tröst. Detta gjorde tydligen nåt intryck på dom som stod och kollade på oss, för en man kom fram och erbjöd oss att få komma in. Jag trodde inte min öron!

Tydligen jobbade han där, så om vi betalade biljettpriset, plus lite extra, så skulle han smyga in oss genom personalgrinden. Sagt och gjort så var vi där! :D Vi fick se allt som dom hade att erbjuda, och vår gulliga taxichaufför agerade som vår egna personliga (icke engelsktalande) guide. :) Det var helt underbart!...

På kvällen sen var vi helt döda av alla känslor och både la sg i sängen och läste en bok tills vi somnade. :) Lyckliga. Dagen efter fick vi en underbar frukost, och flygresan gick kanon. Vi tog även tåget Magnerail hem, som är världens snabbaste tåg. Den har inga hjul, utan körs med hjälp av magneter. Detta gör det möjligt för den att komma upp i 431 km/h. Vilket är fort! Men det känns inte som det när du sitter på tåget. :) Så det var kul! :)

Idag har vi jobbat som vanligt. Det mesta jag åstadkom dock var att jag målade en drake och en orm på ett papper. ;) Sen gick jag och tränade bröst och triceps och avslutade med att springa 4km. De var längesen jag sprang nu, men jag tycker det gick riktigt bra ändå. :)

Idag är det bara 1 månad kvar tills jag fyller år. Detta tänker jag fira med att se "Kvarteret skatan" och sen sova. :) Bilder får ni imorgon.


Natti på er alla underbara glada hemma i Sverige! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild Jeanette
RSS 2.0