"Hemma" igen! :)

Nu ligger jag äntligen i "min" säng på student rummet och njuter av att ha kontaktmed omvärlden igen. Dock är ingen vaken så jag kan prata med dom än, men ändå! Nu KAN jag i alla fall prata med folk. :P

För den som kanske har missat det, så har vi varit i Peking. :)

Det har varit otroligt spännande och roligt, samtidigt som det varit fruktansvärt hemskt. :P Vi tog nattåget som gick från en GIGANTISK tågstation här i Shanghai på fredag kväll, och kom fram i Peking klockan 7 på lördagmorgon. Vi hade varsin våningssäng, så Rosanna fick överslafen och jag sov under. I samma rum fanns en jättesnäll tjej somhade varit på tjänsteresa till Shanghai och skulle tillbaka hem. :) Vi pratade lite med henne, och sen somnade jag väldigt fort. Som alltid då här i Kina så är sängarna otroligt hårda, men jag lyckades sova ganska bra ändå. Eller ja, tydligen måste jag ha sovit väldigt djupt, för när jag vaknade på morgonen låg det en främmande karl i en av sängarna! :P

Väl framme i Peking gick vi vilse det första vi gjorde, (skräll!) och fick tillslut tag på en taxi. Hotellet låg nära stationen så det gick väldigt smidigt. Hotellet i sig var väldigt fint, men området runt om var riktigt skabbigt om jag får säga så! Så ni kan ju förstå min chock när dom berättade att hotellet låg i centrala Peking! :P Jag trodde verkligen att Peking skulle vara en fin, häftig storstad!

Men icke.

Självkart fanns det vissa höga byggnader, men inga som var direkt högre än dom i Karlstad. :P Peking var som en helt annan värld jämfört med Shanghai, som då är en av världens snabbast växande städer.

Samma dag som vi kom fram fick vi supergod frukost på hotellet, och sen begav vi oss ut. Vi åkte först till Himmelska fridens torg, även´om det tog ett tag innan vi hittade dit. Så vi gick runt där och kikade, och såg Kinas nationalmuseéum, och kongressen. Vi såg även den byggnad som står mitt på torget där Mao Zedong ligger balsamerad. Dock kunde vi inte gå in, för det var väldigt trika regler om man skulle få se honom. :P

Sen fortsatte vi till Förbjudna staden, vilket var otroligt imponerande! :) Efter det knallade vi runt lite och tog en taxi till sommarpalatset. Sommarpalatset var alltså kejsarens lilla sommarstuga på ca 270 ha (2,700 000 kvm) när han inte orkade åka till södra Kina. ;) Dey mesta jag lärde mig av att se dessa otroliga byggnader var att kejsaren var otroligt lat! :P Om det var mer än 100 m mellan två byggnader var han tvungen att ha ett "rasthus" mellan dom så han kunde vila sig och äta mat och dricka vin. :D Jag lärde migäven att i förbjudna staden finns det 999 ½ rum, för det var inte tillåtet med 1000 rum för det hade den himmelska kejsaren. :)

På söndagen drog jag och Rosanna själva ut till Kinesiska muren i Badaling. Badaling är tydligen ett av dom bästa ställena att åka till om man vill se muren, och efter att ha varit där så måste jag nog hålla med! :D

Kinesiska muren är nog det häftigaste jag har sett sen jag kom till Kina! Det är helt ofattbart hur stort det är förrän man varit där själv! Det var det absolut bästa med hela resan. Vi gick tills vi var helt svettiga! Och dum som jag är så hade jag på mig mina Ugg-skor, för jag ville inte frysa. Problemet var bara att det var som att gå i pjäxor hela vägen. :P Och muren är riktigt brant på vissa ställen! :D Sen var dom jättehala, så jag gled ofrivilligt ner på vissa partier. :P Trots detta var vi superduktiga och tog oss t.o.m upp för den del som dom kallar för Hero-slope. (Hjältebacken) :) Så då fick vi varsin guldmedalj för att vi var så duktiga! (Köpte kanske är mer rätt att säga än att vi fick, men ändå)

Sen fick vi massa nya kineiska vänner som ville ta kort på, och med, oss! Jag skämtar inte när jag säger att det var 20 st olika som bad att få ta kort på oss vid ett tillfälle! Dom stod i KÖ för att få posera med oss. :P En ville även hålla Rosanna i handen på ett kort, och en annan ville att jag skulle pussa honom på kinden! Men det gick jag INTE med på. :P

På kvällen gick vi ut och åt med Rosannas föräldrar och myste. Problemet var bara när jag vaknade igår (måndag) med matförgiftning/magsjuka. Så hela min dag igår spendrades på rummet/toaletten. Ett tag trodde jag nästan att dom skulle få lägga in mig på sjukhuset med dropp. Jag kunde varken äta eller dricka, och gjorde jag det kom det upp lika snabbt. :( Så igår var allt annat än roligt. På kvällen mådde jag lite bättre, så vi lyckades ta oss tillbaka hit till Shanghai idag, något jag inte trodde skulle vara möjligt. Fast jag mår fortfarande inte bra, och det är snart 48 timmar sen jag åt nåt. :/ Men vi ska försöka dra ut snart och se om jag lyckas få i mig nåt.

Får hålla tummarna för det i alla fall.

Just därför orkar jag inte lägga ut bilder nu, utan ska nog vila en stund. Hoppas ni hade en mysig 1:a advent! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild Jeanette
RSS 2.0