Mikrobiologen

Tisdag... Trött... Tankspridd... Och har tydligen snarkat som ett helt kompani inatt(??).

Stackars Rosanna. :/

Normalt sett snarkar jag inte alls, men nu drog jag tydligen timmerstockar som en redig karl! :D Får hoppas att jag är tystare inatt så Rosanna inte slår mig. ;P

Dagen idag började väl sisådär, men jag såg att Marcus och Marielle hade kommit helskinnde, och det var skönt. :) Sen blev de faktiskt bara bättre! :D Vi började på en ny avdelning idag, nämligen mikrobiologi. Där får man in prover och analyserar om det finns några bakterier genom diverse olika metoder. Sen måste vi såklart utreda vad det är för bakterier och om bakterierna utvecklat någon sorts resistens. Mikrobiologi är ett otroligt intressant område, och mycket spännande att jobba med. Men när man gör praktiken där hemma i Sverige får man inte göra ett dugg själv utan bara sitta och observera. Så var det inte här. :D

I stort sett direkt frågade dom om jag ville testa och hjälpa till! Jag blev såklart jätteglad och drog på mig handskar och munskydd och började göra utstryk på plattorna. Tydligen gjorde jag ett väldigt bra jobb, för jag fick hjälpa till hela dagen. :) Han som satt bredvid mig sa t.o.m: "beautiful" när han såg hur jag gjorde. :P

Det är inte alltid man får beröm för att man smetar ut bakterier så bra. ;)

Sen har jag satt på antibiotikalappar, för att se hur pass mottagliga bakterien är för olika mediciner. Plus att vi fick vara med och kolla på Tuberkulos i mikroskop (inte så kul att vara därinne, för jag har ju inte fått vaccinera mig mot det... ) :D Och så har vi sett gramfärgningar. Jag fick även se hur dom gör för att detektera svampar i prov, och då pratar vi inte kantareller om jag säger så. ;) Men på eftermiddagen var det så lugnt så alla sa att vi kunde gå hem. Den enda som inte tyckte det var dock vår chef, Penny. Så vi fick gott lov att stanna kvar tills 16.30. :P Men det gjorde inte mycket, för då fick vi en chans att prata mer med alla på labbet. :) En av dom är (enligt mig) jättelik Rick Morranis från "älskling jag krympte barnen" och "Ghostbusters". :P Fast har är en kinesisk version då. :P Så honom döpte jag såklart till Rick. :)

Efter jobbet gick vi till Starbucks, och nu är vi äntligen hemma igen. Jag vill bara lägga mig och sova, men först ska jag duscha och sen prata med Marcus. :) Sen lovade jag ju faktiskt att lägga ut några bilder så ni får se, så dom kommer här: ;)






Gigantisk sköldpadda för er som inte ser det ;)

















Marielle jämför sin rumpa med en flodhäst. Vems ser störst ut tycker ni? ;)




Den här elefanten stod och svängde med sin snabel oavbrutet, vilket roade Marcus något enormt. :D



















Shanghai må ha haft den äckligaste toaletten jag någonsin sett i mitt liv, men här finns även den häftigaste toaletten också! :D




En sån skulle jag inte bli ledsen om jag fick i julklapp! Och nej pappa, du får inte försöka bygga en själv genom att koppla ihop högtryckstvätten till toaletten. ;)

Nu får det vara bra!

Puss på er!

Kommentarer
Postat av: pappa

nu ska jag säga dig att hjulen snurrar. Den gamla högtrycktvätten,ett värme element,gammal fjärrkontrollen,transistor radion,3 meter ståltråd,silvertape och en värmelampa.

hum hum.

puss ( fina bilder )

2010-11-09 @ 18:37:07
URL: http://jeanettelj.blogg.se/
Postat av: mamma

"Sickan" har en plan,eller kan det rent av vara "dynamit-harry" :))) puss hjärtat

2010-11-10 @ 16:41:38
URL: http://jeanettelj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild Jeanette
RSS 2.0