Uppdatering :)

Jag lovade ju att jag skulle skriva mer idag om all vi gjorde igår. Så självklart tänker jag inte svika er! :) Bilder däremot får ni vänte lite på, för datorn bråkar med mig nu. :P

Gårdagen började med att jag gick upp 7.45 och började göra mig iordning. Rosanna hade lite bråttom, för hon skulle möta upp sina föräldrar vid 9, så jag sa att hon kunde åka före utan mig. (För så snäll är jag) :)

Så jag tog det lilla lugna här hemma, sen insåg jag att jag hade lite bråttom. Så jag skyndade mig det sista och sprang ut. Väl där fick jag snabbt tag på en taxi, så jag visade på kartan vart jag skulle. Han nickade glatt och vi började åka. Fast när vi började närma oss blev han lite osäker vart han skulle släppa av mig märkte jag. :P Så jag pekade på en skylt där det var en bild på Shanghai museum (dit jag skulle) så han skulle förstå, och då blev han genast glad igen och började säga en kvittra glatt på kinesiska. Jag tänkte att det var lika bra att hålla med, även om jag inte förstod ett ord av vad han sa. :) Inte långt därefter kom vi fram till en skylt där det pekade att man skulle svänga till höger om man ville till Shanghai museum. 

Vägen svängde men det gjorde inte min taxichaufför.

Han fortsatte bara att åkte rakt. Då började jag bli lite stressad, så jag sa "nej, nej, nej" till honom på kinesiska och pekade dit vi skulle. Då skrattade han bara åt mig och fortsatte köra. (?) :D

Då blev jag ÄNNU mer stressad! Men lyckligtvis så körde han inte långt förrän han svängde, och då såg jag att vi kommit rätt. Då blev jag glad igen. Så han pekade på byggnaden och sa nåt på kinesiska, så jag svarade: "Aaaahaaa!" för att visa att jag förstod. :) Så vi satt där i samförstånd och pekade på samma byggnad och nickade åt varandra leende.

Sen fortsatte han bara köra förbi.

Återigen blev jag väldigt fundersam där jag fortfarande satt och pekade mot min destination som försvann längre, och längre bort. "Vad i h-vete? Får man inte stanna här eller?" var det första jag tänkte. Dock såg jag att det var fler taxibilar som hade stannat och släppt av folk där, så det stämde ju inte. :P Chauffören pratade som vanligt ingen engelska, så jag kunde inte göra mycket heller. Det var bara att åka med och se vad han hade för plan. Längre fram svängde han av igen till höger, och efter att han gjort några ärevarv runt byggnaden så stannande han äntligen. Jag vet inte om han ville försöka lura mig på pengar, men dte kostade bara 19 kr, så det var väl inte så farligt ändå. :P

Jag kom ju fram i alla fall. ;)

När jag då stod där, började jag leta fram min mobil och ringde Rosanna,för att se hur långt dom hade kommit. Då visade det sig att hon hade inte kommit fram än! :D Så jag var där först av alla. Så jag gick till framsidan för att möta henne där. Och jag stod där och väntade. Och väntade. För att ha något att göra så började jag ta lite bilder och vara lite "turistig" (Trots att jag varit där flera gånger förut). Men när jag hade gjort det ett tag, tyckte jag att det blev tråkigt. Plus att Rosanna borde ha kommit fram för länge sedan!vDå kollade jag mig runt lite och såg nåt rött på en bänk. Jag behövde inte tänka länge innan jag förstod att det var hon som satt där. :) Så jag gick dit ch satte mig bredvid henne och efter en stund letade vi upp hennes föräldrar (som båda var jättegulliga vill jag bara tillägga!).

Väl inne insåg vi att det var gratis att gå in, så det var skoj! Tyvärr hade vi inte så mycket tid dock, så det blev mest att vi sprang igenom alla våningar. :P Men jag såg många häftiga saker, och det var väldigt intressant att vara där. Kineserna har ju en så otroligt gammal och framförallt anrik historia så även om det var svårt att veta vad allt var, så var det väldigt kul att se hur välbevarat allt var.

Efter Shanghai museum tog vi bussen till en mongolisk restaurang, där vi åt god mat som man fick välja ut själv. Maten stektes sedan på ett stort bord. Efter det så gick vi upp en våning, där dom tydligen hade en Kashmirfabrik! Den hade funnits där i många år, och om jag inte minns fel, så var det en av dom första i Kina. Så en man berättade att från varje get kan man årligen utvinna 50g kashmirull, därav det höga priset. Sen är det otroligt hög kvalité på all ull från Kina p.g.a klimatet. Han berättade även att Pashmina (som man gör sjalar av) kommer från getens "skägg" och är därför också svårt att utvinna.

Så vi fick gå runt där och kika på alla svindyra saker, och sedan traskade vi vidare i byggnaden. Nästa avdelning vi kom till, tillverkade dom tydligen handgjorda mattor på. Så det var kul att se! Vi fick även se en kvinna i arbete. Normalt sett kan det ta upp till 10 månader (!) att göra klart EN matta på. Men det beror såklart på storlek, trådens tjocklek och mönstret. Så jag har varit och klappat på en matta som kostade 60 000 kr. (Tro det eller ej, men ingen köpte nåt där inne)  :D

När allt var klart där, forslades vi vidare till en presentshop där jag köpte tre tavlor. Dock är tavlorna inte som vanliga, för motivet är utklippt för hand ur ett JÄTTETUNNT papper! Det var otroligt häftigt att se när hon klippte, så jag kunde inte hålla mig. Jag var tvungen att köpa några. :)

Efter det åkte vi vidare till Jade Buddah tempel, något jag verkligen rekommenderar att ni åker till om ni är i Shanghai! Det fanns massor att se, och jag fick lära mig mycket av vår guide. Det intressanta här var att man fick absolut inte ta kort inne i tempelbyggnaderna. Men gick man bara utanför tröskeln, så fick man ta kort på allt där inne. :P Det luktade för övrigt mycket rök där, för det var massor av människor som var där och offrade rökelse till Buddah.

Därefter drog vi till den gamla delen av Shanghai där det var massor av turister och därför massor av försäljare. Men som vanligt på turistställen så var det mycket dyrare än vanligt, så jag köpte inget. :) Men byggnaderna var typiskt kinesiska, så det är alltid skoj att se.

På kvällen var vi helt slutkörda, så vi åkte bara till den muslimska restaurangen och åt lite mat, sen hände det inte så mycket. :)

Idag har det också varit lugnt. Vi åkte och köpte tågbiljetterna till Peking (äntligen!),för vi ska ju dit på fredag, och sen åkte vi til IKEA och åt mat. :) Vi hittade även pepparkakor, julmust och skumtomtar så nu börjar jag komma in i julstämningen lite! :D

Jag åkte även iväg till en affär och köpte en ny Mp3 så jag kan ha när jag tränar. Jag har tänkt göra det sen jag kom hit, men nu blev det äntligen av! :) Det fick bli en silverfärgad Ipod Shuffle (6th generation) på 2 GB.

Nu har ni blivit uppdaterade, och det är ju faktiskt en dag imorgon också, så nu ska jag sova! :) Ha en bra dag alla!

Pussåkram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild Jeanette
RSS 2.0