Lördag16/10 :)

Som jag skrev i inlägget tidigera på dagen skulle jag och Rosanna ut och shoppa igår. :) Glada skuttade vi iväg till bussen, och hade sån tur att vi kom precis samtidigt som den kom till vår hållplats! Härligt tänkte vi! :) Fast när vi skulle gå på den ändrades våra leenden snabbt till förvåning. Bussen var totalfull! Men det tyckte inte busschauffören, utan han fortsatte bara att släppa in folk hela tiden. (Nu tänker ni säkert att jag bara överdriver, men jag gör verkligen inte de! :D )
Bussen var alltså så full att jag fick stå precis i ingången, men lyckades lite senare ta mig längre in. :P Men jag kunde inte röra mig en endaste mm, för då trampade jag på nån. Och så fort som bussen svängde, så fick jag en 100 kg karl över mig, för han orkade inte ens försöka stå still! :P När vi då tillslut skulle av, tänkte vi åka med bussen en hållplats till så vi skulle komma längre upp på gatan. Problemet var då att bussen åkte jättelångt, så vi hamnade väldigt fel. :P Men vi tog upp vår karta, och började försöka lokalisera oss. Då insåg vi att vi var väldigt nära The Bund, vilket är en gata som ligger precis vid Huangpufloden som delar shanghai i den gamla delen och Pudong, vilket är den nya. :)The Bund är ett väldigt populärt turistmål, just för dess arkitektur, och vi hade ändå tänkt gå dit nån dag, och nu hade vi ju verkligen chansen! :D
Så det blev väldigt bra ändå! Det var superkul att gå runtdär och kikalite, och sen gick vi in på en av dom största shoppinggatorna här, nämligen Nanjing rd. Tydligen var det fler än vi som ville shoppa, för gatorna var fulla av folk! Men vi gick där och kikade, och sprang in i en affär lite här och där. :)
På gatorna finns det massa människor som har som jobb att försöka få med turister och andra shoppare till marknaderna där man kan köpa fejkväskor,klockor mm. Vissa av dom är artiga och kan ta ett nej. Andra skriker bara en massa konstiga saker, och vissa är lite på påträngande. Igår råkade vi speciellt ut för 2 riktigt jobbiga typer:

1) En tjej som började följa efter oss hela tiden, trots att vi sa nej. Men hon ville inte ge sig! Så hon och hennes kompis började följaefter oss och fråga vart vi kom ifrån och sa att jag var ju så ung och vacker, (hon fjäskade inget eller så då!) :D Jag och Rosanna började tillslut känna oss riktigt obekväma med hela situationen, så vi sa att vi skulle in i en annan affär (Mango). Men det ville hon inte att vi skulle göra för det var för dyrt, men vi sa att vi skulle in dit ändå, bara för att kolla runt lite. Då sa hon att det var okej, och hon skulle vänta på oss utanför. Då tänkte vi att vi hade vår chans att smita. Hon måste ha förstått det för hennes kompis blevmed oss in och földe efter oss för stt se till att vi inte försvann. Nu börjde det kännas riktigt obehagligt. Men kompisen råkade tappa bort oss några sekunder, och när hon då försökte springa upp på övervåningen för att kolla om vi var där, så sprang jag och Rosanna ut på baksidan av affären, och in i ett superstort shoppingcenter. Så vi lyckades tillslut komma undan! :D

2) En sliten medelålders man som stod utanför en Nikebutik. Han försökte få med oss redan när vi var påväg in, men jag försökte att visa  att jag inte var intresserad, men då började han skrika att jag var så vcker och att hanälskade mig! (????) :P Jag brast såklart ut i skratt och sa att det var nåt nytt! Men vi fortsatte in i affären och Rosanna köpte en jättesöt tröja. När vi sedan skulle gå ut, såg han mig igen och började återigen säga att han älskade mig, och jag svarade bara "det förstår jag. Vem älskar inte mig liksom?" så han började skratta, och började följa efter oss. Även denna gången sa vi att vi inte var intresserade, men han ville inte ge sig. Han pratade inget med Rosanna, men frågade mig en massa. Jag har lärt mig att alltid vara artig, så jag svarade på nån fråga, men försökte visa att jag verkligen inte ville gå dit. Men han skrattade en massa åt mig, och tyckte väl att jag var rolig, för sen la han händerna på min rygg och skulle börja MASSERA MIG!!!! :O Jag höll på att dö! Då blev jag arg, och slingrade mig undan och sa att han fick verkligen inte röra mig!  Då fattade han nog att det inte skulle bli nåt så han gav sig, men började skrika efter mig på gatan att han ville verkligen att jag skulle komma tillbaka nån annan dag och jag visste ju vart jag kunde hitta honom. AS IF!!! :D 

Usch för äckliga gubbar... :P

Men sen blev det bättre. :) Och jag köpte en fin tröja från Esprit. :) så vi var ute och gick i 9 timmar igår. :P Så vi var riktigt trötta igår när vi skulle lägga oss. 

Mamma och mormor var riktigt gulliga igår också! Dom åkte ner till min lägenhet och tvättade alla fönster, gjorde rent i kylskåpet, tog ut sopor och vattnade blommorna. Ni är för underbara! Senare gjorde mamma en till fantastiskt snäll sak för mig. Hon såg till att jag fick prata med Marcus! <3<3<3

Jag och mamma pratade nämligen på skype, när Marcus ringde på hennes mobil, så hon satte på högtalartelefon så vi kunde prata bara han och jag. Så hon satt hela tiden som vi pratade och höll i mobilen så han skulle höra mig och tvärtom. Jag har nämligen inte fått prata med marcus på en vecka nu, och kommer inte få göra det på 2 veckor till nu som det verkar. :( Tur att man har världens bästa föräldrar. :)

Du är en ängel mamma och jag älskar dig. 

Här är iaf lite bilder från gårdagen:



Ett lustigt hus tyckte jag, för det var så otroligt smalt! :)





Bilbevis att det finns folk som kör BMW i Shanghai! :D



Rosanna när vi "gick vilse"



Yuyuan garden



Oriental pearl TV tower till vänster, och "kapsylöppnaren" är den näst högast byggnaden i världen. :)



The Bund





Oriental pearl TV tower



The Bund





Söta Rosanna :)



 

Spanska, Norska och holländska konsulatet i byggnaden t.v och The house of Roosevelt t.h.



Här stod folk på kö för att få ett kort när dom stod i porten :)



Rosanna på bryggan





Jag trodde att det här var en staty av Mao Zedong, men datumen stämmer inte så jag nu. :P

Det var alla bilder från gårdagen, och som en äkta bloggerska tänkte jag avsluta med "dagens (inte alls poserade/forcerade) bild" ;D



Hade jag varit en tvättäkta bloggerska hade jag väl redigerat bilden till oigenkännlighet, men sånt har jag inte tid med. ;)

Tack förrsten till er som kommenterar! Blir så glad när jag får uppskattning för det lilla jag gör här. :)

Ha det folket! :)


Kommentarer
Postat av: emelie

kul att du lägger ut lite bilder vännen :) uppskattas verkligen! hihhi tycker din pose var dunder snygg och du sopade mattan med alla bloggerskor ;)

2010-10-17 @ 12:34:56
Postat av: annelie hjerpe

fina bilder, det verkar vara kul i kiiina ha det

2010-10-17 @ 16:51:25
Postat av: Jag

Hahaha vad gullig du är Emelie! :D Ja, vem vet? Jag kanske får en blogaward snart. ;)



Tack Annelie! :) Ja, det är skoj, men ibland kan det bli mycket. Men jag ångrar inte att jag åkte hit iaf! :D Ha det superbra och hälsa alla! Kramar

2010-10-18 @ 16:06:08
Postat av: Syster-Yster

Va söööööt du är gullonge :) mer bilder, mer mer mer!!:D

2010-10-19 @ 18:33:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild Jeanette
RSS 2.0