Hot spot!

Idag hade vi seminarium med klassen. Är lite roligt när vi bara är 7 personer, och en inte var där. :P Jag pratade visst för mycket i början, vilket ledde till att jag fick gå fram till tavlan och rita upp vad som hände i artikeln. Dom andra hjälpte ju självklart också till. :)
'
Men det var måttligt kul när vi skulle förklara att Bradykinin (BK) binder till G-protein coupled receptor, vilket spänner över cellmembranet 7 gånger, och leder till att alpha subenheten på receptorn aktiverar proteinlipase C, vilket interagerar så den får två produkter, dG och IP3. IP3 gör så att jonkanaler på det endoplasmatiska retikulumet öppnas och släpper ut kalcium, Ca2+.
'
Ca2+ kommer ut i cytosolen och aktiverar PLA2, som i sin tur påverkar AA (arachnoid acid). AA, med hjälp av Cox2 omvandlas till PGE2 av PGES.
'
Det var den okomplicerade versionen. ;)
'
I dom här stegen har man även nu "bevisat" att PI-3 kinase och MAP kinase är involverat. Sover ni än? ;) Såhär är mitt liv nu. En massa kinaser och chimeriska strukturer vilket leder till olika konformationer av aminosyror och proteiner. Eftersom jag vet att ni antagligen försöker kväva era gäspningar så kan vi ju prata om lite roligare saker. :)
Det var Hotspot i skolan idag! Massa utställare och företag som man kan prata med och få gratissaker från. :) Fast jag är lite feg, för jag är rädd att ta något jag inte får eller att dom ska tycka att jag bara kommer dit och tar deras saker. Även fast jag vet att jag aldrig kommer vara värst. Som tur är hade jag Rosanna med mig, som pushade på mig och tog kontrollen. :)
Så jag har pratat med en massa människor idag, och fått massa saker. Jag blev övertygad om att bli medlem i vårdförbundet också, så jag fick en jättefin väska och massa annat skoj. Dom sa att dom ska arbeta för att vi som blir Biomedicinska analytiker ska få högre lön än sjuksköterskorna. Det tyckte jag lät skitbra, för vi har mycket svårare utbildning än dom, och vi har ett jättestort ansvar i vårt jobb. Nu säger jag inte att sjuksköterskorna bara sitter och pillar sig i naveln, för det gör dom absolut inte! Dom har också ett stort ansvar i deras utbildning och jobbet framförallt, och det är absolut inte dåligt att klara av en sjuksköterskeutbildning.
'
Ni får komma ihåg att jag är ju trots allt partisk. Men jag tycker inte att det är rätt att dom ska tjäna mer. Så det får vi göra något åt!
'
Naivt hoppas jag verkligen att dom kan stå för det dom sa, för det skulle göra många människor glada. Speciellt mig. :)
'
När jag kom hem fick jag ligga och vila en stund, men nu känner jag mig nästan på topp igen! :D Ska bara äta lite, så kanske jag försöker dra iväg och träna sen. (Håll tummarna!) I så fall blir det mitt första träningspass på 2-3 veckor. Ska bli så otroligt skönt bara jag får börja igen!
'
Mat och biggest loser var det ja! :D Ha en bra kväll! :P
'

Kommentarer
Postat av: Rosanna

Jag förstod faktiskt precis vad du menade. Var en jätte bra och intressant förklaring av BK:s inblandning i prostaglandinerna :) Inte alls tråkigt..

2011-04-14 @ 22:03:43
URL: http://rosannaskoog.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Hahaha Du är nog den enda som läser min blogg som förstår det där! :D

2011-04-14 @ 22:53:07
Postat av: Emelie

Hihi ja jag läser men förstår inte fullt så mycket ;) men ja kan väl få ett plus poäng för att jag hört orden förut? ;)

det skulle verkligen göra min dag, plus att jag var med på en av era föreläsningar och där pratade ni om DNA och kommer jag ihåg det, då borde jag nästan kunna skrapa ihop två poäng :D



Var lite snäll nu och säg att jag inte är helt tappad i golvet :D hihi

ses snart puss

2011-04-15 @ 09:26:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild Jeanette
RSS 2.0