Hemin

Sitter ni och funderar på om jag stavat fel i rubriken? Eller sitter ni och rynkar på näsan och funderar på om jag är full? Kan ju vara så att det betyder något spännande på italienska också, så ni kanske går i dom tankebanorna? :P
'
För att få er att inte slita er i håret så kan jag informera om att det är ett ämne vi använder i vårt experiment nu. :) Mer specifikt så använder vi Hemin i olika koncentrationer för att få våra K562 (myeloiska leukemiceller) att proliferera (utmogna) till att bli erytrocyter (röda blodkroppar). :P Tanken är att cellerna i utmogningsprocessen ska producera ROS (reactive oxygen species). Cellerna producerar även ROS när dom är stressade av t.ex toxiska ämnen.
'
Detta mäter vi sedan med två olika metoder. En probe som mäter innanför och en söm mäter utanför cellen. Sen testar vi hur många celler som lever i proverna med hjälp av MTT. Vi mäter även thioler som är en form av antioxidant och proteiner i cellerna. Som grädde på moset så kör vi även en SDS-page för att se om vi har gener som kodar för glutathione. :)
'
Kort och gott så har jag miljoner saker att göra. Kanske inte låter som mycket att hänga i granen (äntligen är det lämpligt med julreferenser igen!), men varje sak tar lååång tid och det är massor av arbete bakom. Massa reagenser, sterilteknik, uträkningar, spädningar, inkubationer mm. T.ex testar vi nu vilken koncentration av Hemin som är bra, och vilken inkubationstid som ger bäst värden. vilket innebär en massa pyssel.
'
Men men! Jag tänker inte tråka ut er (Marielle) med för mycket detaljer om vad jag jobbar med. ;) Istället kan jag nämna att jag har haft finbesök hela helgen! Line hälsade ju som sagt på, vilket var skoj! :) Vi traskade runt i stan, kikade på lite sevärdheter, åt massor med god mat, kollade på film, gick på marknad, gick till ett par barer, pratade MAAAASSOR mm :) Min hals blev jättearg på mig för att vi pratade så mycket, men det var skoj. :) Lite ovant att prata svenska bara. :P Mitt vokabulär har minskat drastiskt sen jag kom hit. T.ex var jag ute och gick en dag och så kände jag plötsligt en äcklig doft. Det första jag tänkte var att det luktade liksom: "Hmmm... Jord... Bajs". Precis så luktade det. Jordbajs. Sen efter mycket om och men kom jag på att man kan ju även säga kompost om man vill vara fin i kanten. Fast jag tycker såklart att jordbajs var otroligt fint uttryckt.
'
När vi var ute fick jag även en höra en replik jag aldrig hört förut bortsett från serien "How i met your Mother". Istället för "Ted" sa dock den här killen: "Haaave you met Carlos?" När jag sa nej frågade han om jag ville träffa Carlos. Jag sa åter igen nej. :P Inte för att vara otrevlig eller så men jag orkade inte med det där. :P Så jag träffade aldrig Carlos. :) Och jag mår bra ändå. :)
'
Det händer så mycket just nu, och det mesta är positivt. :) Har fått jättemycket beröm för mitt arbete och vi har fått bra resultat. Jag har även fått beröm för min hy (Skitskoj att höra faktiskt!) och massa annat. :) Så jag är glad. Fast trött. :) Har inte hunnit vila upp ordentligt, men det kommr. ;) Snart jul ju! :D Ååååh vad jag längtar!
'

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild Jeanette
RSS 2.0