KBT

KBT= kognitiv beteende terapi. Det är en del av den psykologin där målet är att ändra sitt tankemönster och på så vis nå dom resultat/mål man vill i livet. Det är en intressant del anser jag, då vi alla är styrda av våra tankar.
'
Jag läste i en artikel i en hälsotidning att genom att tillämpa KBT kan man bli lyckligare och hälsosammare. Vilket jag tyckte var intressant. Istället för att tänka att man "unnar sig" en godispåse så kan man istället tänka att man "unnar sig" att gå och träna. När jag spelade fotboll och innebandy var träningen en naturlig del av min vardag. Men sen flyttade jag och träningen försvann från min prioriteringslista. Så när jag väl skulle dra igång igen var det till början tufft. Ända tills jag började ändra mitt tankemönster. Istället för att se det som ett nödvändigt ont så jag började jag tänka: "Åh, vad roligt! Idag får jag träna!". Och nu längtar jag efter att få träna. Får jag inte träna ordentligt saknar jag det t.o.m.! Många som inte tränar verkar tro att träning bara är ett sätt att gå ner i vikt eller bygga muskler. Men det är så mycket mer än så! Jag mår så mycket bättre när jag fått träna! Jag sover bättre, har en bättre (och nyttigare!) aptit, min fysik förbättras och jag får mer energi. Hela jag mår bra av att träna. Därför unnar jag mig den tiden jag behöver för att träna. Det är också något jag fått lära mig. Vissa dagar har jag massor av saker som jag fått för mig att jag "borde" göra, men även då måste man få unna sig att göra det man själv vill. Här i Perugia finns det inte så mycket som jag borde göra. Arbetet gör jag för det mesta på labbet och sen läser jag artiklar lite då och då. Jag behöver inte städa eller laga mat. Och tvätta behöver jag inte göra allt för ofta heller. Så här kan jag verkligen passa på att göra det jag vill. Vilket är att träna och ha roligt.
'
Folk här tycker jag borde ta bussen till gymmet istället för att promenera i 30 min för att ta mig dit. Det dom inte förstår är att promenaden gör mig gott. Jag får frisk luft och får rensa huvudet innan träningen och blir mer motiverad. Så då gör det inget att det tar 1 timme extra. Jag unnar mig det. :) Jag har ju tid att spendera nu ändå! :)
'
Fast idag blev det ingen träning. 1 november är helgdag så allt är stängt. Igår var det ju Halloween, men istället för att åka ut och festa långt bort och inte komma hem förrän riktigt sent, så lyssnade jag på min kropp. Och min kropp behövde få vila. Så jag unnade mig att stanna hemma och se på Heroes. Och det är jag riktigt glad för idag! Även fast det var riktigt roligt att sminka sig igår. ;)
'
'
Jag kan säga att jag såg betydligt läskigare ut i verkligheten än vad jag gör på bilden. :P Idag unnade jag mig att springa runt osminkad hela dagen och läsa i min bok "En förtjusande man" av Marian Keyes. Imorgon blir det jobb och träning igen, vilket jag ser fram emot. :) Jag ska även passa på att handla lite om jag hinner. :) Passa nu på att unna er nåt bra där hemma, som en promenad i solen eller en god sallad. Det är ni värda tycker ja! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild Jeanette
RSS 2.0