Labbmöte

Idag var det en officiell start för mitt projekt! Jag ska arbeta med olika cellinjer som stimuleras med ett ämne som heter PhSeZnCl. När man stimulerat med detta ämne kan man se en skillnad på olika cellinjer, beroende på om dom har en gen som kodar för ett enzym i cellen som heter glutatoin-s-transfers. Detta är ett ämne som detoxifierar cellen (Tar bort skadliga ämnen som finns inne i cellen). Det är även involverat i cellsignaleringen. Om man inte har detta ämne i cellen kommer stimuleringen av PhSeZnCl leda till att cellen förlorar kontrollen över sin egna celldelning och kommer dela sig i mycket raskare takt än tidigare, och den kommer även förlora sin förmåga att gå i apoptos, vilket är den programmerade celldöden alla celler har. När en cell går i apoptos, skadar det inga andra celler. Det är en ren, fungerande process som är helt naturlig. När då dessa celler förlorar denna förmåga kommer de istället "dö" i form av nekros, vilket är onaturligt, och inte alls bra. Det jag ska göra är att mäta mängden/aktiviteten av detta enzym och jämföra mellan dom olika cellinjerna, samt några andra enzym som också hypotetiskt tros vara involverade för att få bättre förståelse för hela processen och vad som egentligen sker inne i cellerna.  

Cancerceller utmärker sig främst genom att dom cellerna också förlorar förmågan att gå in i apoptosfasen. Dom kan liksom inte dö naturligt. Istället kommer dom dela sig i en hög takt, precis som mina celler. Så man kan säga att genom att ta bort genen och stimulera med PhSeZnCl så ger vi cellerna cancerliknande egenskaper. Det här är i alla fall en väldigt förenklad och väldigt liten del av det jag kommer hålla på med, men för dom som är liiiite intresserad så vet ni nu i alla fall ungefär vad jag pysslar med. ;) 

Annars idag har jag åter igen försökt hitta till Erasmuskontoret, och misslyckats. :/ Så det blev siteseeing och en glass från Grom istället. Grom skulle tydligen vara det absolut bästa glasstället i Perugia, men jag måste säga att Coldstone glassen jag åt i Shanghai var faktiskt godare enligt mig. :/ Men den var helt klart värd att köpa fler gånger! :) Ikväll ska dom på labbet ta med mig ut för att äta pizza. Jag ser verkligen fram emot det, då vi tydligen ska till ett riktigt bra ställe. :) Så nu ska jag försöka göra mig lite fin! Skadar ju liksom inte att se presentabel ut när nån bjuder på middag. ;) Önskar bara att Marcus var här.

Värt att nämna idag är ju såklart också att min söta Emelie fyller år idag! Så grattis på dig stumpan! Hade så gärna varit där hos dig idag för att fira din födelsedag, men jag skickar all min kärlek härifrån istället! :) Hoppas du får en kanondag!


Kommentarer
Postat av: bästis

Tack älskade vännen, hade varit mysigt om du var hemma :) gott i mitt hjärta att se att du har ett bra gäng som tar med dig ut på roligheter :) älskar dig puss

2011-09-30 @ 00:20:34
Postat av: Jag

Älskar dig med vännen! <3<3<3 Pussar

2011-09-30 @ 23:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild Jeanette
RSS 2.0