Imponerande

När det gäller träning och hälsa så tycker jag det är väldigt inspirerande att se andra människor som är i bra form. Jag tycker det är intressant att läsa artiklar och få tips och råd från andra som jag vet KAN saker om träning. Å andra sidan finns det såklart folk som tror att dom är duktiga på träning. Det finns dom som tror att dom kan allt om kost och hälsa, när sanningen är att dom istället har blivit matade med felaktig information, aldrig läst en vetenskaplig artikel, eller lärt sig att kritiskt granska all information där ute gällande träning och hälsa. Och det finns så sjukt mycket både bra och dålig information där ute. Sen när deras övertygelser är baserat på gamla myter och felaktig information så kan det bli så fel! Ett exempel på dålig information är människor som tror att dom kan svälta sig till en "hälsomsam" livsstil. Don't get me started säger jag bara! :P 
 
I grund och botten så kommer man alltid gå ner i vikt om man äter mindre kalorier än vad man förbrukar. Men det innebär inte att man blir smal eller snygg för den delen. För även om man går ner i vikt så betyder inte det att man går ner i fettprocent. Ofast förlorar man muskler. Vilket försämrar ämnesomsättning bl.a.Äter man för lite så kommer kroppen ställa in sig i en sk svältperiod, och den kommer då lagra all energi den kan, och då oftast i form av fett. Många tror att om dom bara äter 1000 kcal på en dag så kommer dom bli supersnygga och smala. Fast egentligen ska man ligga runt 200-300 kcal under det värdet man får i sig. Då ligger man bra till. Det finns såklart människor som är naturligt smala, men som ändå är hälsosamma och det syns att deras kropp är hälsosam. Men sen finns det dom som är, ursäkta uttrycket: Smaltjocka. Där man ser att hållning, kroppskompositionen och det allmänna tillståndet är ohälsosamt. Och det är något jag tycker är otroligt osexigt. Precis som när man ser någon som är väldigt överviktig. Och får man inte i sig rätt näring, vare sig det är för mycket eller för lite, så syns det på så många sätt. Det syns bl.a. på huden, håret, hållning, energinivå, ögon, utstrålning mm. Samma gäller med träning. Nu föresrpåkar jag inte att man ska träna ihjäl sig, men det är så viktigt att man rör på sig! 
 
Jag hoppas innerligt att alla som läser det här är medvetna om att det gäller att ha en bra kombination av sömn, mat och träning för att vara hälsosam. Om nån av dom 3 inte fungerar som dom ska, så kommer man inte få bra resultat. Så enkelt är det! Sen finns det ju mycket mer att säga om mat. :P T.ex Ska man fokusera på mikronutrienter eller makronutrienter? Jacob Gudiol skrev ett intressant inlägg om det för ett tag sen på hans blogg: www.tranastyrka.se och kan ni så tycker jag att ni ska läsa där! Och då menar jag inte bara den artikeln. Han tar fram massor med intressant information om allt som har med hälsa att göra, och bryter ner det som står till en bra nivå för folk som inte är superinsatta i den vetenskapliga aspekten av saken. Så kika in där!
 
Men åter då till det jag ville säga. :P Jag kollade runt lite på internet, och ramlade över ett klipp på en 17årig tjej från Bergen i Norge. Och jag blev sjukt imponerad. Den tjejen är verkligen i bra form, och hon är både stark och hälsosam. Hon hade aldrig kunnat komma till den nivån genom att sitta och äta 3 burkar bebismat om dagen. Och efter att ha sett där där klippet så kan jag inte låta bli, utan jag måste få dela med mig av det här! :) 
 
Jag skulle kunna prata om olika dieter, maträtter, träningsformer, hälsa mm i en evighet, men jag ska ge mig nu, för jag har massa saker jag måste pyssla med. :P Kolla bara på klippet! :)
 
 
Så. Jäkla. Fränt!!!
 
Så ta hand om er kropp snuttisar! Den kommer att tacka er, det lovar jag. :)
 
Kram på er! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild Jeanette
RSS 2.0